Friday, February 11, 2011

Bro Hof Castle Course rekommenderas

Jag har spelat Stadium Course på Bro Hof ett par gånger och banan är den överlägset bästa golfbana jag spelat i Sverige. I helgen fick jag möjligheten att spela Bro Hof Castle Course för första gången och förväntningarna var minst sagt höga. Banan öppnade alla 18 hål först för ett par veckor sedan så visst fanns det funderingar om i vilket skick banan skulle vara. Det skulle visa sig att skicket var perfekt. Den enda bana jag spelat som kan konkurrera med Castle Course är Stadium Course.
Utöver att skicket är perfekt skiljer sig dock Bro Hofs två banor åt ganska rejält. Stadium Course är Europas längsta bana och princip alla greenområden har stora ”avrinningsområden” vaktade av stora bunkrar med vit sand. Castle Course är inte alls lika utmanade rent längdmässigt och svårigheterna runt greenerna är främst den tjocka ruffen som börjar direkt runt greenen. Bunkrarna är inte alls lika många i antalet och mycket mindre. Den amerikanska feelingen med vit sand är utbytt mot klassisk brun sand. På många hål ”vaktades” även fairways av större ”ingenmansland” istället för fairwayruff. Dessa ingenmansland karaktäriserades av sand med kullar av sten och till viss del av gräs. Jag har inte sett något liknande på en svensk bana och de ger hela Castle Course en unik feeling.
Jag skulle vilja påstå att Castle Course är den näst bästa bana jag spelat i Sverige efter Stadium Course. De som gör att jag ändå rankar Stadium Course högre är att de finns fler signaturhål. Jag tänker främst på de avslutande hålen längs Mälaren. Själva helhetsupplevelsen med restaurangen och den stenlagda bron gör också att Stadium Course känns mycket mer lyxig och betalar man greenfee på över 1000 kr vill nog de flesta ha de där lilla extra. När jag spelade Castle Course fanns de varken restaurang eller kiosk utmed banan vilket kändes lite surt. Det kändes förvisso som om vi var de enda som spelade Castle Course denna dag men att inte kunna köpa en dricka utmed banan känns faktiskt inte ok. Speciellt inte när termometern närmade sig 30 grader. En annan liten nackdel med Castle Course är att de på flera ställen är ganska långa transportsträckor mellan hålen.

Hål 17 på Castle Course
Även om det går att hitta saker att anmärka på när det gäller Castle Course är det bara att konstatera att det är en superb bana. Tyvärr tror jag att väldigt få kommer att ta chansen att spela den. Jag tror att det är relativt många som är villiga att betala lite extra för att få chansen att spela Stadium Course och besöker man Bro Hof skulle nog många bli lite besvikna om de ”bara” fick spela Castle Course. Hypen kring Stadium Course kan faktiskt göra så att Sverige nästa bästa bana (?) kommer att stå mer eller mindre öde.
Har du däremot redan spelat Stadium Course och har lite stålar i plånboken tycker jag verkligen att du ska ge Castle Course en chans. Det kommer du inte att ångra.
 
golf swing training, golf swing simulator, golf training, golf swing tips

No comments:

 

blogger templates | Make Money Online

eXTReMe Tracker